Historien

Vores historie

Carsten Thor grundlægger Thors Design i 2002, da han ved et tilfælde kommer i besiddelse af bolværket fra Korsør’s nedlagte færgeleje. Træet som har ligget uberørt i 4 år, skulle efter sigende være umuligt at sælge og umuligt at arbejde i. Og ordet umuligt er det helt rigtige ord til at trigge Carsten. Hans karriere som automatikmekaniker sættes på pause på ubestemt tid, mens han begynder at eksperimentere med træets muligheder. 

CEO, Carsten Thor

Knudshoved Havn

Træfliser

De første produkter udvikles

Det tager ham godt et år at udvikle en savklinge, der kan save på langs af det robuste bolværkstræ. Tanken på dette tidspunkt er at flække stolperne i 4 og save dem til fliser. Det ville tage ham et år at save dem op. Så ville han have tjent en million, hvorefter han ville vende tilbage til at bygge elevatorer og vindmøller.

Da han pludselig står med de smukke azobéplanker, tager forretningsplanen dog en ny drejning. Han sætter sig for at mestre kunsten at tøjle de stærke planker, hvilket kræver både finesse og udviklingen af nogle særdeles solide beslag. Senere på året udvikler han den første bænk, som meget sigende får navnet Alfa. I 2005 kommer det første plankebord, der nu hører til virksomhedens primære produkter.

Plads til patina

De første år saves det ydre lag af bolværkstræet og plankerne finpudses. Først i 2008 begynder Carsten at eksperimentere med at dyrke træets historiske detaljer, og udvikler i de efterfølgende år metoderne til, på bedste vis, at fremhæve de særegne og unikke karakteristika, som det patinerede, vejrbidte bolværkstræ rummer. Thors Design i sin nuværende form har set dagens lys. I 2010 begynder der at komme en kæmpe efterspørgsel efter det rustikke look.

”De første år var hårde. Fra 2003 til 2006 trækker jeg kun småpenge ud til mig selv. To gange var elselskabet ude for at hive sikringerne. En mandag morgen tænker jeg ved mig selv; hvis det skal være måden, så kan jeg ikke holde til det. Bliver det ikke bedre inden fredag, så kører jeg over og afleverer nøglerne. Onsdag får jeg så en pæn ordre på otte bord-bænkesæt, og derfra begynder der at komme ordre jævnligt”.

/ Carsten Thor 

Drevet af sund fornuft

Et gennemgående karaktertræk ved Carsten Thor er, at han ikke blindt følger normerne. Han æder ikke bare råt, hvordan verden er sat sammen. Ligesom at han ikke kunne begribe eller acceptere, at en god ressource skulle smides ud, så købte han heller ikke den betingelse, at man bliver nødt til at placere sin produktion i udlandet for at skabe en rentabel forretning. Det skulle der findes en løsning på.

Da Carsten er på udkig efter en sav, der kan skære på langs af træet, hører han at Møltrup Optagelseshjem, et hjem for tidligere hjemløse mænd på kanten af samfundet, er ved at købe en stor sav. Carsten tager derfor kontakt til Møltrup for at høre, om de ikke vil save det for ham. Det bliver begyndelsen på et langt og godt samarbejde.

”Jeg har en stærk ambition om, at de her møbler skal holde i generationer. Det kan de. Med de rette møbeldesigns, skræddersyede løsninger og et tilbud om at tilpasse møblerne ved ændrede behov, gør vi en indsats for at de også kommer til det”.

/ Carsten Thor

Holdbarhed og tidløst design

Bæredygtighed er ikke et begreb, man taler om i 2002. Alligevel er Carsten med sine genanvendte materialer og lokale produktion godt på vej ad denne sti. I tråd med den bæredygtige tankegang indfører Carsten flere tiltag med mål om bl.a. at minimere spild og holde ressourcerne i kredsløb. Bl.a. opstår flere møbeldesigns på baggrund af spild fra primærproduktionen og leasing og take-back ordninger tilbydes.

Særligt møblernes holdbarhed bliver en hjertesag for ham. Det gælder ikke kun møblernes kvalitet, hvor materialer og samarbejdspartnere bliver udvalgt med omhu. Der er desuden et stærkt fokus på at skabe tidløse møbeldesigns, der kan passe ind på tværs af tidens omskiftelige trends.

Køber egne lokaler

I 2008 køber Thors Design det nedlagte mejeri i Timring. Den ene halvdel benyttes oprindeligt til værksted, mens der indrettes showroom i den anden. I 2013 flytter værkstedet til egne lokaler 200 meter længere nede i byen, hvilket giver mulighed for at benytte alle mejeriets lokaler til showroom.

Mejeriets gamle bygninger fra 1891, med sit rå og industrielle udtryk, harmonerer godt med møblerne, og giver anledning til et inspirerende showroom. Showroomet har i de seneste år gennemgået en omfattende renovering med respekt for mejeriets oprindelige stil. Det er sket på baggrund af et ønske om at skabe et lokalt kulturhus, med et bredt udvalg af kulturoplevelser for lokalområdet og andre interesserede.

I 2022 er der endnu engang et behov for at udvide værkstedet, og en 900 m2 lagerhal i Vildbjerg, 5 minutters kørsel fra Det Gamle Mejeri, renoveres og indrettes til værksted.