Kommende events

Trends & Traditions
maj 06 - maj 06
Se alle begivenheder
Kommentar: Hvordan definerer vi, om en virksomhed er bæredygtig?  | Thors Designs blog og nyhedsside

Kommentar: Hvordan definerer vi, om en virksomhed er bæredygtig?

I en artikel fra FSC Danmark, som er udgivet 29. april fortæller direktør Søren Dürr Grue om, hvordan han oplever, at hans medlemmer har endnu større ambitioner på bæredygtighedsområdet som følge af coronakrisen. Hos Thors Design hilser vi denne tendens velkommen, men Carsten Thor, CEO hos Thors Design, efterlyser en mere gennemsigtig kommunikation.

Konsekvenserne af coronakrisen for virksomheder er mange. Både negative, hvor mange må dreje nøglen om, men også på den positive side med virksomheder, der øger omsætningen. Et emne som i denne sammenhæng er blevet diskuteret, er spørgsmålet om, hvorvidt virksomhedernes fokus på bæredygtighed dør eller oprustes som konsekvens af coronakrisen?

 

Større ambitioner på bæredygtighedsområdet

”Alt tyder lige nu på, at vi vil se denne krise opføre sig, som sidst vi havde en økonomisk lavkonjunktur – nemlig med et kraftigt fokus på bæredygtighed.” (Søren Dürr Grue, FSC Danmark)

Sådan siger direktør for FSC Danmark, Søren Dürr Grue i artiklen ”FSC Danmark forventer vækst under coronakrisen” Her sammenligner han den nuværende krise med Finanskrisen i 2007-2009, hvor bæredygtighed kom på dagsorden i form af nye, bæredygtige produktlanceringer. Emner inden for bæredygtighed og klima er også omdiskuteret lige nu, men hos FSC Danmark oplever man større ambitioner på området.

”Det vi oplever nu er, at bæredygtighed rækker langt dybere og bredere ind i organisationerne. Med dybere forstås, at det ikke handler om et enkelt produkt, (…)men om at hele sortimenter eller ganske enkelt alt træ og papir i en virksomhed kun tilbydes i en FSC-certificeret udgave. Med bredden forstås, at bæredygtighed i stigende grad bliver forankret dybt i ledelse og bestyrelser.” (Søren Dürr Grue, FSC Danmark)

 

Hvordan definerer vi, om en virksomhed er bæredygtig?

Carsten Thor, CEO hos Thors Design, bakker op om vigtigheden i, at de grønne ambitioner er vigtige, men han savner mere gennemsigtighed i forhold til kommunikationen om bæredygtighed:

”Jeg savner nogle parametre for, hvordan man vurderer, om en virksomhed eller et produkt er bæredygtigt. Bliver et produkt bæredygtigt, fordi virksomheden skifter til LED lys eller fx køber grøn strøm? Produktet kan jo stadig have en kæmpe belastning på miljøet. Der er brug for oplysninger og standardisering af nogle parametre, som forbrugerene kan forholde sig til, lidt ligesom nøglehulsmærket.” (Carsten Thor, Thors Design)

Det er Carsten Thors holdning, at certificeringer, så som FSC mærket, kan vildlede forbrugeren til at tro, at et produkt er bæredygtigt. Han henviser til Thors Designs egen certificering, FSC Recycled, der kun dokumenterer, at træet er genbrugt. At anvende genbrugsmaterialer kan være en del af en bæredygtighedsstrategi, men kan ikke alene garantere et produkts bæredygtighed.

Carsten Thor håber på, at man med retningslinjerne kan opnå en højere gennemsigtighed hos virksomhedernes kommunikation og markedsføring overfor forbrugeren. Forbrugeren bliver løbende klogere på bæredygtighedsbegrebet og sætter derfor højere forventninger til virksomhederne, og det er derfor vigtigt at de lever op til dem.

Artiklen, der refereres til, kan findes her