Kommende events

Se alle begivenheder

Green Business Design – Kick off seminar

 

Torsdag d. 5. september deltog Carsten Thor i et seminar i seminaret Green Business Design i Studenterhusfondens Konferencecenter i Aarhus.

Seminaret bød på inspirationsoplæg og paneldebat omkring, hvordan man kan skabe en grøn forretning med overskud på bundlinjen. 

I første del af programmet fik man dels indsigt i, hvordan to virksomheder har succes med en bæredygtig strategi og dels i hvordan design-tænkning i en virksomhed kan betale sig.

Inspirerende oplægsholdere

Første oplægsholder, Steffen Max Høgh, Sustainability Director hos Holmris B8, fortalte om virksomheden, der tilbyder indretningsløsninger for virksomheder, skoler, sygehuse, hoteller mv. Her er ansvarlighed, bæredygtighed og cirkulær tænkning kernen i forretningen. Fra produktion til bortskaffelse, genanvendelse, videresalg og donation.

Næste levende billede var Brian Frandsen, Senior Servicedesigner hos Dansk Design Center, som tog udgangspunkt i design som vigtigt redskab til udvikling af produkter og tjenester, der skaber vækst.

Brian tog bl.a. udgangspunkt i Georg Jensen Damask som case, der har skabt en god forretning ved at holde fast i filosofien om at skabe designprodukter af høj kvalitet og funktionalitet.

Endelig holdte Tina Kaysen, der er Sustainability Manager hos den globale tekstil virksomhed Kvadrat et oplæg om virksomhedens bæredygtige produktion.

Lige fra virksomheden blev grundlagt i 1968 har Kvadrat haft et fokus på at minimere deres miljømæssige aftryk ved alle processer – fra designprocessen til levering.

Fotos: Lifestyle & Design Cluster

 

Paneldebat om bæredygtighed

Efter en kort pause fortsatte seminaret og der var paneldebat på programmet. Paneldebatten blev faciliteret af Steffen Max Høgh fra Holmris B8. I panelet sad René Hougaard, M.arch/Designer hos ARDE, Lena Trend Hansen, CPO hos COZE Aarhus A/S og Carsten Thor fra Thors Design.

Spændende emner blev taget op til debat. Panelet fortalte om deres personlige drivkraft i at have en bæredygtig virksomhed og hvilke overvejelser de havde gjort sig da de startede op. Her var alle enige om, at de har et ansvar i at være forgangsmænd på området og være med til at påvirke forbrugerne til at vælge bæredygtig produktion fremfor konventionel.

Desuden blev den bæredygtige produktion debatteret med fokus på, hvordan forbrugeren kan sikre sig, at det produkt de køber, bliver genanvendt. Her var der bred enighed om at man som virksomhed skal have fokus på produktets ”after life” eller ”end of life”. Altså at man kan sikre sig kontrol med et produkts funktion efter at forbrugeren har skilt sig af med det.

Også det lovgivningsmæssige perspektiv på at have en bæredygtig virksomhed blev bragt i spil. Er lovgivningen en hindring eller mulighed for virksomheden?

Der var bred enighed om, at krav avler innovation. Det er positivt at blive udfordret på produktudvikling. Særligt designeren i virksomheden er vant til at arbejde innovativt, have brugeren i fokus i produktudviklingen og se muligheder hvor andre ser forhindringer.

Hos Thors Design blev vi gennem seminaret bekræftet i, at design-processer og bæredygtighed i høj grad kan betale sig for langt de fleste typer virksomheder. Det gælder både økonomisk, moralsk set og som konkurrenceparameter. Design og bæredygtighed er ikke blot en midlertidig ”hype”, men kan være vigtige elementer i skabelsen af en fornuftig forretning.